نور آگاهی و تاریکی خرافات

                                                                                                                جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲


«و افرادی از نوع بشر به افرادی از جن پناه می‌بردند و آنان بر گمراهی و طغیانشان می‌افزودند» (جن - ۶)


سری فیلم‌های «جن‌گیر» و دیگر فیلمهای مرتبط با این موضوع ریشه در فرهنگ عامّه دارند که از باورهای درست و نادرست پیرامون این گونه موجودات تغذیه می‌کنند. فیلم «جن‌گیر پاپ» امّا روایتی سینمایی -و البتّه اغراق‌آمیز- از جن‌گیری گابریل آمورث جن‌گیر واتیکان است که بنا بر ادّعا در طول حیاتش حدود ۱۶هزار مورد جن‌گیری انجام داد. پرداختن به محتوای این فیلم و مقایسه‌ی آن با باورهای مرتبط با موجودات غیرارگانیک در فرهنگهای گوناگون جهان موضوع این نوشته نیست. این فیلم را بهانه‌ای کردم تا نگاهی کوتاه به وضع تأسّف‌بار بازار دعانویسی، فالگیری و تجویز طلسمات در ایران بیندازم.

  

بدون ورود در بحث درستی و نادرستی نظری این مسئله فقط بررسی نتیجه‌ی عملی این گونه اعمال بسیار عبرت‌افزاست. پژوهشهای شخصی نگارنده نشان از وفور افراد روان‌پریش و آسیب‌دیده دارد که از توهّم‌های جزئی مانند دیدن سایه در خانه تا تکلّم با موجودی خیالی یا غیرخیالی به عزلت، بیماری روانی و جنون رسیده‌اند. به عبارت دیگر مراجعه به این دسته افراد که به طمع مال‌اندوزی، ‌اطّلاع از آینده، جلب عشق و محبّت شخص دیگر یا متأسّفانه صدمه‌زدن به دشمن خود را در برمی‌گیرد، گرچه نتایج ابتدایی محدودی دارد ولی در ادامه انسان را درگیر عواقب آن می‌کند. اگر مراجعه به دعانویس عملاً درگیرکردن خود با این امور است، رجوع به فالگیر همچون زدن در خانه‌ی مصیبت است. فالهای تاروت،‌ شمع و قهوه گرچه به نظر بی‌خطر یا حتّی تفنّن و سرگرمی می‌رسند ولی هر کدام فلسفه‌ی خاص خود را دارند. طبعاً من متوجّه افراد شیّادی که فقط ادای دعانویس یا فالگیربودن را درمی‌آورند هستم ولی در میان این شیّادان به ظاهر بی‌آزار، کسانی هستند که آگاهانه به تاریکی خدمت می‌کنند.

 

دامنه‌ی این امور بسیار بیش از آن چیزی است که در این نوشته آمده است. پیشتر به کرّات درباره‌ی استفاده‌ی ورزشی‌ها (به ویژه اهالی فوتبال) و سیاسیّون از این دسته افراد از زمان احمدی‌نژاد تا کنون نوشته‌ام. کانالهای تلگرامی و یوتیوب فارسی پر است از افرادی که نوشتن طلسمات و انجام اعمال عجیب و غریب را آموزش می‌دهند آن هم در حالیکه تعلیم و تعلّم این امور در شرع حرام است ولی در جمهوری «اسلامی» کسی به آنان رسیدگی نمی‌کند. چگونه به آنان بپردازند در حالیکه دولت رئیسی خود ساحر استخدام کرده است. (راستی کسی که پیشتر اینجا درباره‌اش نوشتم، با ادّعای تربیت شاگرد اموال آنان را بالا کشیده و میلیاردها به جیب زده است و با حضور او در تیم رئیسی بعید می‌دانم به شکایت مال‌باختگان رسیدگی شود)

 

انواع شیک و به‌روز این خرافات نیز وجود دارند که بسیاری را مبتلا کرده‌اند؛ از استفاده از «کدهای کیهانی» تا «عرفان حلقه». بنیان‌گزار این به‌اصطلاح عرفان از نوعی سیستم هرمی برای افزودن قدرت نفوذ خود استفاده کرده و می‌کند تا افراد ناآگاه و بسیار کم‌سواد را با آمیزه‌ای از تفسیرهای سطحی از دین به دام بیندازد. با دسته‌بندی افراد از اوّل و برای مبتدیان اسمی از جن آورده نمی‌شود و فقط بحث موجودات غیرارگانیک پیش کشیده می‌شود ولی در مراحل متوسّط پای جن و بعد شیاطین نیز به میان کشیده می‌شود. در اوایل کار افراد با خود این سیستم قرارداد می‌بندند سپس با موجودات غیرارگانیک «پیمان برادری» می‌بندند و به تدریج گام در راهی می‌گذارند که بازگشت از آن بسیار دشوار است. سطحی‌بودن به دام‌افتادگان از جایی فهمیده می‌شود که متوجّه نمی‌شوند وقتی مسترهای این گروه برای زدودن هرگونه آثار و نشانه‌های دینی مانند تابلوها یا قرآنهای کوچک به خانه‌شان می‌آیند، دقیقاً چه در سر دارند. سپس نهی از زیارت و استفاده از ادعیه با این توجیه که صاحبان آن (یعنی امامان) مرده‌اند و دیگر تأثیری ندارند در ادامه می‌آید. این ویدئو -در حد کودکان پیش‌دبستانی- در مخالفت با ذکرگفتن از جمله اینگونه سخنان طاهری است. اشخاص بسیاری را سراغ دارم که جز با مراجعه به افراد خبره و درمانهای لازم نتوانستند از این دام رها شوند.

 

یکی از کانالهای یوتیوب مصاحبه‌ای با پسربچّه‌ای را منتشر کرد که مدّعی بود از کودکی با یکی از این موجودات دوست است که چنین و چنان شمایلی دارد و دارای فلان توانایی‌هاست. ویدئو قرار بود بخش دوّمی هم داشته باشد. در بخش دوّم صاحب کانال گفت که کلّ ماجرا سناریو بوده و فقط برای امتحان بینندگان ساخته شده و حدس بزنید که نتیجه چه بود؟ پیغام‌های بسیاری گذاشته شد که درخواست کمک می‌کردند؛ یکی به دنبال راهی برای به دست آوردن ثروت بود و دیگری می‌خواست ببیند که دوست دختر یا پسرش به او خیانت می‌کند یا نه! صاحب کانال گفت که اگر برای هر کدام از این مشورتها یک میلیون می‌خواستم در عرض یک هفته میلیاردر می‌شدم. غرض اینکه تا تقاضا نباشد، عرضه‌ای هم نخواهد بود و این تقاضا ریشه در ناآگاهی جمعی ملّت دارد. روشنفکران از کنار این موضوع به عنوان خرافات می‌گذرند؛‌ اگر این موضوعات خرافات باشند (که همه‌ی آنها چنین نیستند) گرفتارشدن در دام خرافات دیگر خرافات نیست و علاج می‌طلبد.

۳ نظر:

  1. نظام از خیلی از این مسائل در جهت منافع خودش استفاده می‌کند. منظورم جایی بالاتر از احمدی‌نژاد است. عباس غفاری زمان اوج داعش با وعده‌ کمک در سوریه آزاد شد و شایعاتی درباره طاهری هم هست (مخالفان خارج از کشور و...). خلاصه کار از ریشه خراب است.

    پاسخحذف
  2. سبحان برای نظرندادن زیر این پست باید روز قیامت جواب پس بده

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics