فاز سوم پسا«انتخابات»

                                                                                                              یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۴۰۳


عادت نظام این است که پس از یک «انتخابات» با نتیجه‌ی نامطلوب به نوعی از باعث و بانیان آن زهرچشم بگیرد. بدترین برخورد با دولت خاتمی بود که -طبق آنچه ابتدا حدس زده می‌شد و بعدها تأیید هم شد- دادگاهی‌کردن کرباسچی و معاونانش بود. پخش دادگاه از کرباسچی قهرمان ساخت و نتیجه‌ی مورد نظر حاصل نشد. مرحله‌ی بعد قتلهای زنجیره‌ای و ترور حجاریان بود. در زمان روحانی گذشته از برخی بازداشتها و احکام قضایی، راه‌اندازی و تشدید گشت ارشاد بخشی از این عقده‌گشایی بود. زنانی که طعمه‌ی گشت ارشاد -به ویژه مأموران زن- می‌شدند از آنان می‌شنیدند که «حالا برید به روحانی رأی بدید!».

 

فاز سوّم برخورد با دولت نامطلوب این است که به‌اصطلاح گربه دم حجله کشته شود؛‌ یعنی ترکیب کابینه به گونه‌ای چیده شود که خوش‌بین‌ترین رأی‌دهندگان نیز بدانند رأی آنان به رئیس‌جمهور به زحمت به انتخاب سه وزیر منجر شده و نه بیشتر. طبق نوشته‌ی ظریف فقط سه وزیر گزینه‌ی اوّل شورای راهبردی بودند (با حدس و گمان می‌شود گفت که عراقچی، ظفرقندی و فرزانه صادق)، هفت وزیر گزینه‌های چندم بودند و ۹ وزیر اصلاً در فهرست نبودند. حتّی بدبین‌ترین فرد به سازوکار انتخاب وزرا -با لحاظ دخالت خامنه‌ای- می‌توانست بگوید که برای حفظ ظاهر هم که شده مثلاً علوی جایگزین خطیب شود (به ویژه پس از افتضاح امنیّتی اخیر) و شهرام ایرانی که منصوب رهبرنظام در نیروی دریایی ارتش است بتواند وزیر دفاعی از اهل سنّت شود تا لااقل به بخشی از شعارهای انتخاباتی عمل شود. نه اینکه چند نفر از کابینه‌ی رئیسی و چند تا از نوچه‌های قالیباف وارد کابینه شوند.

 

پزشکیان بدون ظریف، آذری جهرمی و کار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان محال بود رأی بیاورد.  شاید استعفای شبانه‌ی ظریف مانند آن استعفای کم‌رنگ پیشین قبول نشود ولی اصل مسئله سر جای خود باقی است که همیشه در ایران وضع از آنچه فکر می‌کردیم خرابتر می‌شود. حسام آشنا کوتاهی روحانی را به گردن اعتراضات ۹۶ انداخت که درست نبود چون تقصیر چهارسال پیش از آن را توجیه نمی‌کرد. روحانی در دوره‌ی انتخابات چیزی گفت و جور دیگر عمل کرد. پزشکیان در قیاس با روحانی وعده‌ی کمتری هم داد ولی تا اینجا به همان اندک نیز عمل نکرده است. نظام که پزشکیان را برای گرم‌کردن تنور انتخابات فرستاد دفعه‌ی بعد با این ترفند هم نمی‌تواند مردم را پای صندوق بیاورد.

۴ نظر:

  1. کنایه پسر پزشکیان به ظریف را درباره اهمیت اجماع‌سازی دیده‌اید؟

    پاسخحذف
  2. پاسخ‌ها
    1. اجماع‌سازی با واگذاری وزارتهای کلیدی به جناح شکست‌خورده در انتخابات فرق دارد. اگر اینطور است چرا اصلاً انتخابات برگزار شد؟
      یکی از مشکلات افراد منتخب در ایران -بلکه جهان- وابستگان آنهاست. تا دیروز کسی آنان را نمی‌شناخت و حالا با لحن بچّه‌رئیس‌طور درباره مسائل لظهارنظر می‌کنند.

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics