سه گام تا آزمایش هسته‌ای ایران

                                                                                                              چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳


برخی کارشناسان نظامی از هر دو گروه خادمان و منتقدان نظام پس از حمله‌های دیشب متفق‌القول گفتند که به اوّلین آزمایش هسته‌ای ایران نزدیک می‌شویم. به نظر من هنوز راه درازی در پیش داریم که دست‌کم دارای سه مرحله است:

  

یک. ادامه‌ی حملات به پایگاههای نظامی

  

هنوز اسرائیل جوابی به ایران نداده ولی اجمالاً دستاورد حملات دیشب برای نظام یکی خارج‌شدن از «بن‌بست استراتژیک»ی بود که تحلیلگران می‌گفتند. این بن‌بست به معنای آچمزشدن و بی‌عملی تحمیلی بود و نه مثلاً حملات ناموفّق یا کم‌توانی نظامی. دیگر اینکه ایران در حملات دیشب با موشکهای هایپرسونیک خود از سامانه‌های گنبد آهنین،‌ فلاخن و پیکان رد شد برعکس دفعه‌ی پیش که موشکها رهگیری شدند و فقط برخی به نقاط خالی از سکنه خوردند. این موشکها امّا با جنگ الکترونیک منحرف شدند و به طور دقیق به اهداف اصابت نکردند.

  

در جنگها هر دوطرف از یکدیگر می‌‌آموزند. برای نمونه در اوکراین برخی تسلیحات غربی فقط در ابتدا به روسیه ضربه‌ زدند (مثل موشک‌اندازها و رادارهای هیمارس) ولی به تدریج روسها قلق‌ آنها را یافتند و خنثی کردند. در رویارویی ایران و اسرائیل نیز این پیشرفت در مرحله‌ی بعد ممکن است با استفاده از چند عامل دقیق‌تر شود: کم‌کردن زمان اخطار حمله تا خود حمله (دیروز از عصر رسانه‌ها می‌گفتند که حمله‌ی ایران نزدیک است)، پیشرفت در جنگ الکترونیک و استفاده از سیستم‌های هدف‌یابی روسی و چینی،‌ استفاده از توانایی ماهواره‌های روسی و روکردن موشکهایی که هنوز معرّفی نکرده‌اند. این در صورتی است که اسرائیل در جواب فقط به پایگاههای نظامی حمله کند که به احتمال قریب به یقین اینگونه خواهد بود.


دو. حمله به مراکز اقتصادی 

  

حمله به مراکز اقتصادی مثل نیروگاهها یا پالایشگاهها گام بعدی است که به احتمال زیاد به این زودی رخ نخواهد داد چون به علّت گستردگی جغرافیایی هدف‌گیری آنها با موشکهایی که به خطا بروند هم خسارت‌بار است. اگر اسرائیل آنطور که برخی سناتورهای امریکایی و فعالان مجازی اسرائیل گفته‌اند مثلاً خارک را بزند،‌ خود را در معرض حمله‌ی مشابه قرار داده است (مراکز هسته‌ای در ایران فعلاً جزو هدفهای غیرنظامی دسته‌بندی می‌شوند). اسرائیل و امریکا دارند روی رهگیری موشکهای هایپرسونیک کار می‌کنند ولی هنوز به آنجا نرسیده‌اند پس ایران با در نظر گرفتن پارامتر خطا در محل اصابت هنوز این امکان را دارد و می‌تواند مراکز اقتصادی اسرائیل را بزند. ایران هشت‌سال با عراق در جنگ بوده و تجربه‌ی حمله به مراکز نفتی و اقتصادی خود را دارد؛ این اسرائیل است که چنین چیزی را تجربه نکرده و در صورت وقوع آوازه‌ی ضربه‌ناپذیری خویش را بیش از پیش در خطر می‌بیند.

 

سه. حمله به مناطق شهری

  

استفاده از بمب اتمی خواه‌ناخواه به معنای سوزاندن تروخشک با هم و خسارت انسانی وسیع است و این کاری است که اسرائیل در مقیاس بسیار کوچکتر یک‌سال است در غزّه و لبنان انجام می‌دهد و تلفات غیرنظامیان بسیار بیشتر از نظامیان است. موشکهای دیشب اگر به مرکز تل‌آویو هدفگیری می‌شدند خسارت انسانی بالایی را به بار می‌‌آوردند. ایران به سادگی به طرف چنین کاری نخواهد رفت و اگر برود می‌تواند ادّعا کند که موشکها به طرف مراکز نظامی هدفگیری شدند ولی جنگ الکترونیک اسرائیل باعث شد که به خطا بروند و در مراکز جمعیّتی فرود بیایند. تازه خود اسرائیل مدّتهاست به غیرنظامیان حمله می‌کند. چنین گزینه‌ای از رفتن به طرف سلاح اتمی کمتر زیان‌بار است.

  

می‌بینید که هنوز خیلی مانده که ایران به طرف کره‌شمالی‌شدن پیش برود و دست به آزمایش هسته‌ای بزند.

 

سه نکته‌ی مرتبط:

  

یک. طبق آخرین برآوردها حملات ایران به سه پایگاه نظامی اسرائیل بود که موشکها به مقر موساد اصلاّ برخورد نکردند، وضعیّت هاتزریم نامشخّص است، به نواتیم برخورد کردند ولی منجر به آتش‌سوزی نشد، به پایگاه تل‌نوف برخورد کردند و یک مورد آتش‌سوزی رخ داد؛ کمی پیشرفت به نسبت دفعه‌ی پیش. در نظر داشته باشیم که گذشته از ضعفهای نیروی نظامی ایران، اسرائیل در کوچک‌شمردن حملات رقبای خود ید طولایی دارد.

 

دو. هدف اسرائیل کشاندن پای امریکا به ماجراست که از یک‌طرف سیاست بایدن دورماندن از چنین کاری است و در پیامی به ایران گفته بود که در صورت حمله پاسخ اسرائیل قوی‌تر خواهد بود و نه پاسخ ما. از طرف دیگر معروف است که رؤسای جمهور امریکا در ماههای پایان دوره‌ی خود برای جلب افکار عمومی معمولاً کاری خلاف عادت انجام می‌دهند. شاید بایدن زیر فشار اسرائیل و برای تضمین پیروزی هریس مدّت کوتاهی جمهوریخواه شود و دست از تماشا بردارد.

 

سه. دیشب قرار بود بازی فوتبال تراکتور و نماینده هند برگزار شود که هندی‌ها به بهانه‌ی حالت جنگی ایران نیامدند. حالا تصوّر کنید تأثیر انتشار تصویر تماشاگران سپاهان که حین بازی و در ورزشگاه با دست به موشکهای ایران اشاره می‌کنند. آفرین به این وقت‌شناسی!

۵ نظر:

  1. دیشب منابع عبری می‌گفتند که حمله همین امشب خواهد بود ولی خبری نشد!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هرچه زودتر باشد بهتر است. اگر بیفتد به هفت اکتبر ممکن است هوس کنند خیلی مفصل باشد.

      حذف
  2. ارتش اسرائیل گفته دیشب از موشک مافوق صوت استفاده نشد و دشمن ما اینطور موشکی نداره

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر استفاده نشده باشد به این معنا نیست که نداشته باشند. درضمن از حدود دویست موشک بیش از سی تا اصابت کرده که به نسبت دفعه قبل خیلی بیشتر است. اگر هنوز از موشک هایپر استفاده نکرده باشند مایه سرشکستگی برای اسرائیل است.

      حذف
  3. به حرف آنها به هیچ وجه نباید اعتنا کرد. در جند روز اخیر بارها گفتند رهبری به مکان امن رفته ولی امروز ایشان دیدار عمومی داشتند.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics