نامهای حرام و تغییر نام گروههای سیاسی


               
نامهای حرام نامهای چیزهایی هستند که آدمی معمولاً از به زبان آوردن آن شرم دارد. آبریزگاه، مبرز، مبال، خلا، مستراح، دستشویی، سرویس بهداشتی و...دسته ای از این اسامی اند که برای جایی خاص به کار می روند. آنچنان که می‌بینید، تعدّد یکی از ویژگی های این گونه اسم هاست. گویی معنی آرام آرام به واژه نشت می‌کند تا جایی که لفظ ومعنا یکی می‌شوند و نیاز به ساختن واژ ه دیگری می افتد. و واژه جدید خود پس از مدّتی نامناسب می شود.کلمه های‌‌« بهداشتی» یا« نوار»،الفاظ بدی نیستند برای همین دو جوان براحتی نوار چسب یا صابون بهداشتی را بر زبان می آورند ولی هنگام گفتن نوار بهداشتی- خاصه در جایی شلوغ- صدا راپایین می آورند. از همین دست است نامهای اعضای خصوصی انسان که در هر زبان متعّدد است و از فرط کنایه آوردن- خصوصاً برای بچه ها- گاه هر خانواده ای نامهای مختص خود را دارد و هر تازه واردی نمی تواند از آن سر در بیاورد.
در چند سال اخیر گروههای سیاسی در هر انتخاباتی با نام جدیدی میدان داری می کنند و پس از شکست یا بدست گرفتن مسؤولیت که با ناکامی وعدم تحقق وعده های انتخاباتی همراه بود با نام جدیدی به میدان بر می گردند. انگار با تغییر صورت محتوا هم عوض می شود. در جهانی که بر اساس یافته های نوین بشری و خردمداری اداره می شود، هر حزبی شناسنامه ثابت ِخودش رادارد وبا شکست در انتخابات یا عدم توفیق در انجام مسؤولیت، ناکامی را می پذیرد و با کناره گیری موقت از قدرت به دنبال راه بازگشت می گردد. مردم آن دیار نیز قواعد بازی را می دانند وشکست گروهی را به معنای مرگ سیاسی آن گروه نمی بینند.
وامّا در کشور ما گاه این شتابزدگی در رنگ عوض کردن و عدم پذیرش شکست، مالیخولیایی می شود و گام ها از آنچه دروغش می نامند فراتر می رود. نمونه اش در انتخابات اخیر شوراها بود که جدال بین طرفداران دولت و شهردار بود که دولتیان شکست سختی خوردند  ولی یکی از نمایندگان مجلس، چون از اصلاح طلبان اقلیتی در شورای شهر تهران هستند، اصولگرایان را پیروز دانست. بی آنکه معلوم شود این اصولگرایان کیانند،همانها که بدترین نارواها را نثار هم کردند؟ این نامهای رنگارنگ و خلق السّاعه چه تفاوتی با هم دارند و چرا به نامی که در انتخابات گذشته برگزیدند پشت کرده اند؟
نامهای حرام را که تعریف کردم؛ بی هیچ توضیح اضافه این سیاست بازان با تغییر مدام نام خود بدترین ناسزاها را به خویشتن می‌گویند، ولی خود خبر ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics