از آنجا که پیشتر به ضرورت اجتهاد در منابع اشاره کرده بودم، با آوردن یک نمونه از اجتهاد مطلوب، ذهن دوستان را روشن و مجتهدان جوان را تشویق میکنم تا از این پس اینگونه عمل کنند. در صورت استقبال رفقا اینگونه دروس ادامه خواهد یافت، گرچه در صورت عدم استقبال نیز ما به تکلیف خود عمل خواهیم کرد.
منابع اجتهاد: ( باب تهمت)
الف: تهمت در لغت: به معنای نسبت دادن چیزی ناروا به کسی ؛ دروغ گفتن؛ افترا بستن.
ب: تهمت در قرآن: وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ آنان که مردان و زنان با ایمان را به غیر آنچه انجام دادهاند، آزار دهند، گناه و تهمت بزرگى را مرتکب شدهاند.
ج: تهمت در حدیث؛ امام صادق: البُهتانُ عَلَى البَرِّىِ أثقَلُ مِنْ جِبالٍ راسِِیات؛ تهمت زدن به بىگناه، از کوههاى عظیم نیز سنگینتر است.
نمونهی یک اجتهاد پویا:
اگر مصلحت اهمّی که مقدّم بر مفسدهی تهمت باشد، پیش آید، آن تهمت جایز بلکه در بعضی موارد واجب می شود؛ مثلاً اگر کسی مضر برای اسلام است و مردم را از دین منحرف می کند و چارهای جز تهمت برای اسکات او نباشد، تهمت به اندازهای که او را ساکت کند، جایز بلکه واجب است؛ ولی تشخیص این گونه موارد بسیار مشکل و کید شیطان درون و برون بسیار قوی است؛ لذا باید با کمال احتیاط و مشورت با اشخاص آگاه و عالم بدون غرض، اقدام نماید.
***
رساله توضیح المسایل آیةاللهالعظمی مظاهری- فصل اخلاق- بخش تهمت
تبعیّت از این اجتهاد:
الف: تبعیّت زبانی: اصلاح طلبان مثل دستمال پشت بچه هستند.( استاد مرتضی آقا تهرانی)
ب: تبعیّت عملی: گفتند، بگو: بهزاد نبوی نقشه کشیده بود. زهرا کاظمی را دعوت کرده بود تهران، به او گفته بود برو جلوی زندان اوین عکس بگیر، بعد تو را بگیرند، بعد برو آنجا و اعتصاب غذا کن. که بعد ما از این موضوع در مجلس استفاده کنیم و دادستان تهران را برکنار کنیم. بعد من گفتم این را بنویسم در فرم؟ گفت آره، تو به عنوان کسی که با بهزاد نبوی ارتباط داشتی باید بنویسی. باور میکنند. گفتم باشد. شروع کردم این داستان را وارد کردم. یکی دو بار این داستان رفت پیش مرتضوی و اصلاح شد. آنقدر به قول معروف این دروغ، غلظتاش بالا رفت که خودشان پشیمان شدند.( روزبه میرابراهیمی)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.