پايان بازي ولايي


               
۱- هاشمی رفسنجانی کلمات را بیهوده استخدام نمی‌کند و اهل از روی عصبانیّت حرف‌زدن هم نیست. وقتی او در مورد سخنان شیخ محمّد یزدی می‌گوید:« بوی توطئه می‌آید»، یعنی باید درنگ کرد. باید تأمّل کرد چون هاشمی از تبعیّت از رهبری ‌گفت امّا یزدی باز به او حمله می‌کند. از بعضی کلمات سران اصلاحات بوی اندکی نرمش می‌آید امّا فلان نماینده مصاحبه می‌کند و می‌گوید که دولت نظام به تأیید آقایان احتیاجی ندارد. اینها یعنی حاکمیّت در برنامه‌ای طرح‌شده نه به دنبال ادامه‌ی وضع موجود و نه آرام کردن فضاست بلکه در پی حذف تمام مخالفان، منتقدان، افکار مهار آنان، و مطیع‌کردن تمام سکوت‌گزیدگانست؛ همه باید اظهار اطاعت کنند و گرنه خواهند دید آنچه انتظارش را ندارند.


۲- مثلاً «برنامه‌ی رو به فردا» هفتگی شده ولی در حقیقت لباس عوض کرده و با همان مجری در برنامه‌ای هر شب به نام« دیروز، امروز، فردا» با دعوت از افراد تندرو شدیدترین حملات و حرفها علیه منتقدان زده می‌شود. دیشب جواد لاریجانی هرچه خواست به بازرگان، روشنفکران دینی و سیاستمداران منتقد گفت و امشب هم پناهیان سخیف‌ترین عبارات را ضدّ سران سبز به کار برد، او کسانی را هم که مصلحت را در دوری از عرصه‌ی نفی و اثبات جناح‌ها می‌دانند به ابوموسی اشعری تشبیه کرد. اینها همان توطئه است، یعنی شمشیر را از رو بستن و تعارف را کنار گذاشتن که از برنامه‌ی حسینیان و بروجردی شروع شد و تداوم یافت و در شبهای آینده قطعاً ادامه می‌یابد. با حریفی می‌شود وارد معامله و بازی شد که قواعد آن را قبول کند نه اینکه بگوید:« فقط من». از لحاظ نظری چاره‌ای جز گفتن اینکه «کسی که بازی را به هم می‌زند، نباید در بازی باشد»، باقی نمانده و این اصلاً تندروی نیست. توصیه‌ی من به آرامش، در مرحله‌ی عمل است که این دوره‌ی گذار به آرامی طی شود و گرنه هر گونه انتظار نرمش از حاکمیّت بیهوده است. وضعیّت امروز جامعه‌ی ما مانند زائوییست که وقت زایمانش رسیده باشد، این دست و آن دست کردن ممکن است هم فرزند را از بین ببرد و هم مادر را. سالها پیش گنجی حرفی تند علیه حاکم زد که«باید برود» و همه آنرا محکوم کردند ولی حالا خود او همه‌ی جانفدایان را برانگیخته که مخالفان، منتقدان و بی‌طرفان را بین سلّت و ذلّت، بین حذف و خواری مختار کنند؛ حالا وقت انتخاب است.


۳- قال علی بن ابی طالب (ع):
احذروا علی دینکم… رجلاً آتاه الله سلطاناً فزعم أنّ طاعته طاعة الله و معصیته معصیة الله
امام علی (ع) فرمود:
مراقب دینداریتان باشید از... شرّ کسی که خداوند به او قدرتی بخشیده امّا او می‌پندارد که اطاعت ِاو اطاعت از خدا و نافرمانی ِاو نافرمانی از خداست.
وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۹۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics