دو برداشت از معاونت سینمایی


       
منتظر بودم پس از بالا گرفتن هیاهوی جشن خانه سینما یکی این موضوع را یادآوری کند؛ هم برای نمایش نحوه‌ی از کاه کوه ساختن و هم در شناخت روحیّه بعضی افراد:
برداشت اوّل ( پیش از اشغال پست معاونت):
خبر
توقیف فیلم سنتوری از روز شنبه در بین اهالی مطبوعات پیچید و چند خبرگزاری هم اقدام به درج آن کردند. اما دست اندرکاران که به تازگی حتی مجوّز مواد تبلیغاتی فیلم را هم گرفته بودند فکر نمی‌کردند معاونت سینمایی وزارت ارشاد زیر مجوّزهای خود بزند، تا اینکه سردار صفارهرندی وزیر ارشاد در جلسه فوق‌العاده‌ای که درآن داریوش مهرجویی ومحمد رضا شریفی‌نیا مجری طرح حضور داشتند، خواستار تعویق نمایش فیلم شد. با اینکه مهرجویی و شریفی‌نیا تنها به ذکر همین خبر بسنده کرده‌اند، اما درمحافل سینمائی گفته می شود صفارهرندی خبر توقیف فیلم از “بالا” را به آنها ابلاغ کرده است. رضا بهاری نویسنده سینمایی به “روز” گفت: “حساسیّت دفتر رهبری به فیلم هنوز رفع نشده است و این گمان که بر اساس گزارش جواد شمقدری منظور از نوازنده‌ای که شخصیت اصلی فیلم است، رهبر جمهوری اسلامی است که شایعه تار زدن ایشان درمیان مردم دهان به دهان می شود، هنوز پا بر جا است”. جواد شمقدری پیش از جشنواره فجر وقتی دریک جلسه خصوصی این فیلم را دید، گفت نمایش این فیلم فقط با ردشدن از روی جنازه من ممکن است. به گفته ژاله صفا نویسنده سینمایی به همین دلیل نام فیلم از “علی سنتوری” به سنتوری تغییر کرد، اما بازهم ارشاد به بهانه‌های دیگری مانع نمایش فیلم شد.
برداشت دوّم ( پس از اشغال پست معاونت):
شمقدری با اشاره به توقیف فیلم سنتوری گفت: من از همان زمان نیز گفتم سنتوری مستحق توقیف نیست به صرف اینکه فقط یک فرد عبا پوشیده است؛ نمی‌توانیم بگوییم این فرد ملاک روحانیت است زیرا عبا نماد روحانیت نیست و عبا را همه می‌پوشند و ما نباید با این قرینه‌سازی‌ها کار را به سمتی ببریم که نتوان از بعضی نمادها انتقاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics