همچنان خلیج فارس

                                                                                                        ‌ دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲

    
چندی پیش به مناسبتی در برنامه‌ای (به گمانم نود)،‌ لیگهای کشورهای آسیایی را بررسی می‌کردند؛‌ دیدم جلو نام لیگ ایران نوشته Iran Pro-League. فکر کردم لابد نام بین‌المللی آن فقط همین است و اسم «لیگ خلیج فارس» تنها در ایران استفاده می‌شود. مجری هم واکنشی نشان نداد. امّا امشب احمدرضا براتی در برنامه‌ی «میدان» شبکه‌ی ورزش مطلب عجیبی بیان کرد. به گفته‌ی او پس از اینکه اماراتی‌ها نامی نادرست و تحریک‌کننده بر لیگشان گذاشتند و آن را با استفاده از انفعال محض فدراسیون‌نشینان ما به ثبت رساندند، ‌در سایت فیفا سراغ نام لیگ ایران رفته‌اند و با اعمال نفوذ و بدون اطّلاع و اجازه‌ی ایران، «لیگ خلیج فارس» را حذف کرده‌اند و «لیگ حرفه‌ای ایران» را باقی گذاشته‌اند.
  
در برابر کسی که مدام تعدّی می‌کند اگر ساکت بنشینی نتیجه‌اش همین می‌شود. شیخ سلمان که مدافع تمام‌قد این کار اماراتی‌هاست، در همایش نامگذاری آنان شرکت کرد و گفت که به این ترتیب «ما» صدای خود را به گوش همه می‌رسانیم. از او چندی پیش در ایران پذیرایی شد و فدراسیون ایران از طرح جدّی مسأله در برابر سپ بلاتر و شیخ بحرینی جلوگیری کرد. تنها آرزویی که برای شیخ سلمان می‌توانم بکنم این است که قیام مردمی بحرین به نتیجه برسد تا امثال او جایگاهشان را برای همیشه از دست بدهند.
  
تلاش برای جلوگیری از تحریف نام خلیج فارس در دیگر کشورها به جای خود، ‌این اقدام در حذف نام لیگ ایران جسارت بی‌نظیری است که اگر پی‌گیری شود به تنهایی برای محکوم‌کردن این جماعت کافی است. چه بسا با شکایت از همین مسأله، ‌جا برای رسیدگی به نام لیگ امارات و موارد مشابه هم باز شود.
  
پ.ن: هنوز بعضی فکر می‌کنند که «خلیج فارس» یعنی خلیج قوم فارس. خواندن این مقاله به آنان توصیه می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics