خبرگان و پروستات

                                                                                                    پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳


پی‌گیری اخبار خبرگان شاید چندان مهم به نظر نرسد؛ آن هم برای کسی که بیش از آنکه به جابه‌جاشدن حاکمان چشم دوخته باشد، رو به مردم و اراده‌ی آنها برای تغییر دارد. امّا خبر نامه‌ی دعوت عدّه‌ای از خبرگان به هاشمی رفسنجانی برای نامزدشدن و نیامدن شاهرودی در صورت آمدن هاشمی، باعث شد لازم ببینم چند سطری در این باره بنویسم.
 
یک. هیچ منصبی بی‌اهمیّت نیست و می‌تواند در جهت افزایش نقش سیاسی آن فرد و گروهی که به آنها تعلّق دارد یا از آنها حمایت می‌کند کارآمد باشد.
  
دو. درباره‌ی نظام جمهوری اسلامی حکایت از این هم مهمتر است چون ضعف قانون سبب شده که افراد قدرت مانور بیشتری داشته باشند و برای مثال دبیر شورای نگهبان بسی بیش از آن چیزی باشد که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است.
  
سه. علاوه بر اینها فراموش نکنیم که بحث بر سر هاشمی است. یعنی کسی که «نظام» در چند سال گذشه به شدّت در پی این بوده است که وی را گوشه‌نشین کند ولی خودداری وی از قهر سیاسی -پس از آن همه هجوم طرفداران احمدی‌نژاد و حمایت نکردن رهبر و ...- تا اینجا نقشه‌ی آنان را نقش بر آب کرده است. حالا پس از آن همه طرح و حمله (نمونه‌اش نوشته‌ی اخیر ح.شریعتمداری) ریاست او بر خبرگان معنای زیادی دارد.
  
چهار. جدای از این سخنان، نکته‌ی اصلی جای دیگری است. مسیر خبرگان در چندسال گذشته از نظارت بر رهبر به حمایت بلکه تبعیّت از وی فروکاسته شده است. تلقّی بسیار بسته و محدودی از فقه،‌ فقیهانی را به عضویّت خبرگان در آورده که به زحمت حتّی شبحی از آنچه که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده هستند. امّا همین نیز ممکن است اندک استقلالی در جهت عمل به تکلیف به آنان بدهد. هاشمی حتّی در حضور مهدوی کنی هم باید رئیس می‌شد و نشد حالا اگر تجربه‌ی احمدی‌نژاد، درک سیاسی ضعیف رهبر نظام را به عدّه‌ای ثابت کرده باشد و از هاشمی برای ریاست بر خبرگان دعوت کنند، این عمل یک پیامد دیگر هم دارد و آن هم این است که این جمع در انتخاب رهبر بعد ممکن است دقیقا طبق طرحی که طرفداران رهبر فعلی در سر دارند پیش نروند. اگر اخبار مبنی بر سرطان پروستات خامنه‌ای درست هم نباشد بالاخره روزی عمر او مانند هرکسی به پایان خواهد رسید. رهبری که تمایل کمتری به خودمحوری دارد حتماً مسیر تغییر را در ایران هموارتر می‌کند به همین دلیل و با تغییر قانون انتخابات و حضور دولت فعلی، انتخابات خبرگان اهمّیّت فراوانی دارد چون برگزیدن نیروهای میانه‌رو بر انتخاب رهبر بعد تأثیرگذار خواهد بود.  
  
پ.ن: پروستات بیشتر افراد هیئت حاکم -اخیراً مانند ناطق نوری- را پروفسور باب جوان عمل کرده است. بنا بر برخی اخبار یکی از مطّلع‌ترین افراد از پایین‌تنه‌ی رهبر نیز دکتر ناصر سیم‌فروش است که خود را رئیس قطب اورولوژی ایران معرّفی می‌کند. عنوانی که انتقاد برخی همکارانش را در پی داشته است. درباره‌ی سلامت خامنه‌ای مسائل امنیّتی به اندازه‌ی تبحّر پزشک دخیل هستند ولی ممکن است برخی افراد در حدّ مشاوره چیزهایی بدانند.

۴ نظر:

  1. مطلع‌ترین افراد سیم فروش نیست ملّت ایران است چون بیست و پنج سال است که [...] با [...] آنها دارد [...] می‌کند و [...] به بار آورده است.

    پاسخحذف
  2. عیّار یه جورایی جواب اختلاف نظر دوستان رو داد. یک روز در میون!
    به شرط اینکه زود به زود آپ بشی :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به نظر که به حمد لله سرعت آپلود مطالب بیشتر شده مریم جان : )
      در هر حال میدونیم مستمع صاحب سخن را بر سر شوق آورد

      حذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics