روحانی و ۹دی

                                                                                                        سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴
 

حسن روحانی گفته است که روز ۹دی، روز دفاع «مردم» از قانون، ولایت فقیه و نظام بود. خُب حرف حساب جواب ندارد، لاکن در دفاع از ایشان که می‌توان چیزی نوشت:

یک. پس از دفاع قاطع «مردم» از اینهایی که روحانی گفته، فتنه برافتاد و عباراتی مانند «آتش زیر خاکستر»، «فتنه‌گر»، «ملاک تشخیص صلاحیّت نامزدان» و مانند آن اصلاً به کار برده نشد. کلاً مسئله ختم به خیر شد.

دو. روز ۲۵بهمن سال بعد اتّفاق خاصّی نیفتاد؛ مردم بیدار و مدافع نظام که از حرف خود برنمی‌گردند. اینکه فراخوان روز ۲۵ بهمن دلیل اصلی حصر سران فتنه بوده هم حرف بی‌اساسی است. به نقل قولهای مشکوک نباید اهمّیّت داد.

سه. از آنجا که مردم روز ۹دی کاملاً هشیار شدند و همان اندکی که در خرداد۸۸ مردّد بودند هم از شک و تردید درآمدند، در انتخابات ریاست جمهوری به نامزد نظام و ولیّ فقیه رأی دادند. حمایت آن چهار نفر که هرکدام به نحوی در این چندسال زیر حملات تبلیغاتی رسانه‌های نظام بودند نیز ربطی به این موضوع نداشت و مشاور رهبر، مسئول پرونده اتمی آن شخص که نظرش به رهبر نزدیک بود و کسی که با نظر رهبر شهردار تهران شد هم میان نامزدها نبودند.

چهار. الآن هم جوّ انتخاباتی بی‌نظیری حاکم است. مسئولان نظام ابداً از تعداد زیاد نامزدان انتخابات -به ویژه خبرگان- اظهار نگرانی نمی‌کنند چون به فرض محال که شخص نابابی بتواند از سعه‌ی صدر شورای نگهبان سوءاستفاده کند و وارد فهرست نهایی شود، ‌مردم آگاه و همیشه‌درصحنه به وی رأی نخواهند داد.

اوضاع امن و امان است،‌ حرفهای روحانی هم در ادامه سیاست یکی به تخته یکی به میخ نیست. می‌ماند وعده‌ی انتخاباتی ایشان درباره‌ی رفع حصر که می‌گذاریم به حساب اقتضای شرایط و اینکه رهبر نظام در آن زمان حتّی از مخالفان خود خواسته بود در انتخابات شرکت کنند؛ چون وقتی فتنه در روز ۹دی ریشه‌کن شده باشد،‌ دلیلی برای ترس از رفع حصر و حضور آن سه نفر در میان جامعه نیست.

۳ نظر:

  1. سلام،

    اوضاع که در حال بدتر شدن است. اولیا ملک سلمان و اولیا ملک خمنان اگر منطقه را کاملا در آتش و خون فرو نبرند از پا نمی نشینند. عاقلان هم که نشسته اند به روش کجدار و مریز؛ وقتی هم می ریزند از آن طرف بد می ریزند.

    پاسخحذف
  2. سلام
    راست‌دار و مریز از همه بهتر است. هرکه آرامش بیشتری داشته باشد،‌دست پیش را دارد.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics