خوش، بد، واقع‌بینی

                                                                                                 دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
  

 افشین علا درباره‌ی ملاقات اخیرش با رهبر نظام گفته است: «..اظهار داشتند حتی مخالف انقلاب بودن به خودی خود جرم نیست و نمی‌توان به این دلیل به کسی انگ ضد انقلاب زد و به حقوق او تعرض کرد. اشارات مستدل و توأم بامحبت ایشان به دلایل اصرار همیشگی‌شان بر مفاهیمی چون دشمن‌ستیزی، اقتصاد مقاومتی و...و اینکه مخاطب آن فقط دولت نیست بلکه همه جناح‌ها و افراد هستند، از دیگر نکات دلنشین این دیدار بود. پیشنهاد ایشان مبنی بر ایجاد گروهی برای بررسی مواردی که در صحنه سیاسی کشور مورد اختلاف است نیز از نکات جالب این دیدار بود. ایشان نفس اختلاف را طبیعی دانستند اما فعالان سیاسی را از چنگ‌انداختن به چهره یکدیگر برحذر داشتند...»

اکثر منتقدان خامنه‌ای با او خصومتی ندارند ولی تفاوت در عمل و نظر را به سختی تصادفی می‌بینند و به نظرشان این بازی آگاهانه می‌آید. او یک سخنران بدون مسئولیّت نیست، رهبری است که منصوبانش کشور را اداره می‌کنند. اینکه نمی‌توان به فلان‌کس انگ زد و او را مجرم دانست خطاب به چه کسی است؟ مخالفان که قدرتی ندارند که کسی را مجرم بپندارند و او را به محکمه بکشند. حکایت زیردستانش هم با نصیحت حل نمی‌شود بلکه با نظارت و اعمال قدرت درست می‌شود. عناوین مبهمی مانند فعّالیّت تبلیغی علیه نظام،‌ توطئه علیه نظام، توهین به نظام و رهبری و جز آن دستمایه‌ی زندانی‌کردن بسیاری از مخالفان شده است. پس بحث بر سر عنوان مجرمیّت نیست چون می‌توان خیلی راحت عنوانی برای هر شخص تراشید. بسیاری از زندانیان سیاسی از بیماریهای متعدّد رنج می‌برند ولی به درمان مطلوب دسترسی ندارند، ‌افراد خودسرانه انواع ممنوعیّتها را تجربه می‌کنند؛ یا ایشان از این امور راضی است که شریک در انجام این اعمال است یا نیست که باید جلوگیری کند و حرف خالی فایده ندارد.

خامنه‌ای روزنامه‌ی کیهان نمی‌خواند تا ببیند که چه کسی به صورت دیگران چنگ می‌اندازد؟ پیش از انتخابات عکس هاشمی و روحانی را با بابک زنجانی ندید؟ تیترهای جنجالی و بعضاٌ دروغ این روزنامه را نمی‌خواند؟ شریعتمداری نماینده‌ی او در کیهان است؛ شاید نتوان تمام نظرهایش را بازتاب نظر رهبرش دانست ولی کلیّت آن که مورد تأیید اوست؛ پس مشکل کجاست و روی نصیحت وی به چه کسی است؟ ایشان با اشارات مستدل و توأم با محبّتش بگوید که جرم چیست و آیا می‌توان کسی را بدون احراز جرم و بدون محاکمه حصر کرد یا نه؟ اینها را علا از او بعداً بپرسد.

۱ نظر:

  1. "حتی مخالف انقلاب بودن به خودی خود جرم نیست و نمی‌توان به این دلیل به کسی انگ ضد انقلاب زد و به حقوق او تعرض کرد."

    جای دوری نروید. این یعنی به دلایلی دیگر 'می توان به کسی انگ ضد انقلاب زد و به حقوق او تعرض کرد'.

    آشکارا شود این دل چو زبان برخیزد

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics