از سقوط تا اسقاط

                                                                                                    چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ 

  

ظریفی می‌گفت که اگر هر معضل را به یک مسأله‌ی چهارجوابی تبدیل کنیم، ‌نظام مقدّس همیشه بدترین گزینه را برمی‌گزیند. به گمانم خیلی وقت است که نظام پایش را در نوآوری جلوتر از این گذاشته و راه‌حلّی را انتخاب می‌کند که حتّی به فکر بدبین‌ترین طرّاح سؤال هم نمی‌رسد؛ نمونه‌اش فاجعه‌ی هواپیما که از سانحه‌ای ساده به سقوط همراه با ابهام تا اسقاط از روی دستپاچگی یک اپراتور تا ایجاد سپر انسانی و ادّعای اسقاط عمدی آن تبدیل شد. دوسال پیش کمتر کسی فکر می‌کرد که مصاحبه‌ای مانند گفتگوی دکتر اسدی لاری و همسرش را در ایران بخوانیم. خارج از ایران گفتن چنین حرفهایی با توجّه به آزادی بیشتر و موضع افراد نسبت به اصل نظام قابل درک است امّا اسدی لاری جزو مدافعان نظام بود و در سال ۸۸ از کسانی بود که برخورد با معترضان سبز را به بهانه‌ی حفظ نظام توجیه می‌کرد ولی حالا نظام چهره‌ی واقعی خود را به او هم نشان داده است.

 

ناقص‌بودن تحقیق و دادرسی، مصون‌ماندن متّهمان اصلی از جمله حاجی‌زاده، اعتراض خانواده‌های حاضر در دادگاه (که خطیبان نظام خیلی اصرار دارند که مدافع نظام هستند)،‌ وجود فشار از بالا روی دادگاه،‌ از بین‌بردن عمده‌ی وسائل مسافران به ویژه وسائل الکترونیکی و پاک‌کردن باقی‌مانده‌ی آنان، پاک‌کردن صحنه‌ی سقوط و... تمام اینها به خودی خود می‌تواند در یک دادگاه بین‌المللی رسیدگی شود چون روایت دست اوّلی از ناقص بلکه جهت‌دار بودن روند دادرسی در ایران است.

 

نقل قول سلامی -که سپاه آن را تحریف‌شده خواند- شاه‌بیت سخنان این دو نفر است که می‌گوید اگر هواپیما نمی‌افتاد جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد. امریکا غیرنظامیان را نمی‌زند،‌ در جنگ عراق هم هدف نظامیان بودند. اگر دیدگاه مصاحبه‌شوندگان را بپذیریم، نظام بین از بین‌رفتن جنگ‌افزارهای ناکارآمد و مستعمل نظامی خود در جنگی نابرابر با امریکا و پوچ‌شدن شعارهایش یا زدن یک هواپیمای غیرنظامی دوّمی را انتخاب کرد. البتّه همان اوّلی هم حاصل نابخردی در حمله به پایگاه امریکا و بعد حمله‌ی شبه‌نظامیان دست‌نشانده به سفارت امریکا بود و گرنه کار به حمله به عین‌السد نمی‌کشید؛‌ حمله‌ای که در واقع شبه‌حمله بود چون از پیش به آنان اطّلاع داده بودند.

 

مصاحبه‌ی «انصاف‌نیوز» با آنها کمی مفصّل‌تر از روزنامه‌ی «شرق» است ولی همانجا هم ذکر شده که بخشهایی از مصاحبه به دلیل اینکه امکان درستی‌سنجی آن نبوده،‌ حذف شده است. با توجّه به آنچه از مصاحبه منتشرشده نمی‌دانم دیگر چه چیزی ممکن است به خاطر دقیق‌نبودن حذف شده باشد جز اینکه تصریح تام و تمام به آگاهانه‌زدن هواپیما باشد. رهبرنظام هنگام دادن دستور فرونشاندن اعتراضات آبان گفته بود که «هر کاری لازم است» بکنید و تشخیص را به عهده‌ی مخاطبان نظامی و امنیّتی نهاده بود. این چراغ سفید برای حفظ نظام و نگذاشتن قید‌ی برای آن از خیلی پیش از آن آغاز شده بود و گفته‌ی رهبر در واقع مهر تأییدی بر اعمال پیشین نیز بود. نشان به آن نشان که همه‌ی عاملان وقایع پیشین الآن یا هنوز منصب دارند یا به هر حال در امانند. خانواده‌ی قربانیان درست می‌گویند که چند مأمور رده‌پایین نباید متّهمان اصلی باشند؛ درست آن است که باید تا بالاترین مقام برای یافتن علّت فاجعه پیش رفت.

  

مرتبط: کلیدواژه‌ی سقوط، دروغهای ۲۴ کیلومتری

۱ نظر:

  1. نه انصاف نیوز و نه روزنامه شرق بدون اجازه و هماهنگی امکان پخش مصاحبه را نداشته اند.مطمئن باشید اتاق فکری که دستور شلیک به هواپیمای اکراینی را صادر کرده، دستور پخش این مصاحبه را هم داده است.شاید خواسته قبح تکرار این کشتارها در آینده را از بین ببرد.شاید خط و نشانی برای مردم معترض که اگر مصلحت نظام ایجاب کند به هیچ اصل اخلاقی پایبند نیستیم.
    بعید نیست که حمله به هواپیمای مسافربری با فتوای یکی از مراجع تقلید انجام شده باشد و همانطوری که قاتلان مرحوم فروهر و همسرمظلومش،با فتوای مراجع، با وضو و بسم الله گویان و به قصد قربت سرهایشان را بریدند، اپراتورهای پدافند هوایی هم بر اساس فتوا وبه قصد قربت به هواپیما شلیک کردند و صدها نفر را به طرز فجیع به قتل رساندند!😔




    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics