نان و شورش

                                                                                                  ‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته گفته شد که انتصاب رئیسی اشتباه بزرگ رهبرنظام است چون تا دیروز تمام مشکلات بر سر دیگران آوار می‌شد ولی حالا دیگر امکانش نخواهد بود. ترجیع کلام منتقدان تا پیش از ریاست رئیسی این بود که مشکلات اقتصادی ریشه‌ی داخلی دارد و به نبود مدیریّت جهادی برمی‌گردد. طبعاً امکان ارجاع مشکلات به تحریم‌ها نبود چون ریشه‌ی آن به برنامه‌ی اتمی و فعالیّتهای منطقه‌ای ایران برمی‌گشت که مسئول مستقیمش بخش پنهان نظام و سپاه بود و به دولتها ارتباط مستقیمی نداشت. حالا و پس از گذشت حدود یک‌سال تورّم،‌ گرانی و نایابی برخی ارزاق عرصه را بر همه تنگ کرده و صرف‌نظر از ناکارایی مزمن ساختار اقتصادی ایران، ‌انگشتها هرچه بیشتر به طرف تحریمهایی نشانه می‌روند که به ماجراجویی‌های منطقه‌ای نظام برمی‌گردد.

 

وزارت خارجه‌ی دولتی که مسئولانش تا پیش از تصدّی مسئولیّت از منتقدان برجام و مذاکره بودند تلاش کردند و می‌کنند که با حسن/سوء استفاده از سیاست منعطف دولت بایدن -که بسیاری از اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ی امریکایی را وادار به استعفا کرد- سایه‌ی تحریمها را از سر کشور دور کنند. کدام مشکل باقی است؟ حضور سپاه در فهرست تحریمها. سپاهی که اعمال خلاف عرفش فقط در نیروی قدس خلاصه نمی‌شود و منطقه‌ی نفتی عربستان را با پهپاد می‌زند و برای نفتکش‌ها در خلیج فارس مین کار می‌گذارد. امیرعبداللهیان تلاش کرد که بخشی از مشکلات مذاکره را با داخل پرانتز گذاشتن سپاه و فعالیّتهای منطقه‌ای ایران کم کند ولی با خروش کیهانیان روبه‌رو شد. هر کسی با اندکی عقلانیّت می‌داند که صلاح در حل و فصل بخش اتمی مذاکرات و جداکردن و تعویق بخش مربوط به سپاه در آینده است. خوب حالا خلاصه‌ی دو بند بالا چه شد؟ ایران با مشکلات اقتصادی روبه‌روست که عمده‌اش ریشه در تحریمهای بی‌سابقه‌ی نفتی و بانکی دارد، ‌چه چیز مانع رفع تحریمهاست؟ فعالیّتهای سپاه و گرفتن انتقام سلیمانی. حالا ایرانیان باید بین قبول فعالیّتهای سپاه و فشار اقتصادی ناشی از آن یا مخالفت با «محور مقاومت» برای رهایی از فقر روزافزون یکی را انتخاب کنند. دوراهی منصفانه‌ای است.

 

معاون دفتر عقیدتی-سیاسی فرمانده کل قوا گفته است که مصرف سرانه‌ی نان در ایران دوبرابر دنیاست و با آزادشدن نرخ آرد و کاهش مصرف نان از واردات گندم بی‌نیاز می‌شویم. باید از این تحلیلگر نوظهور اقتصادی پرسید که مصرف سرانه‌ی کدام مواد غذایی در ایران به اندازه‌ی دنیاست؟ ماهی،‌ مرغ، گوشت،‌ لبنیات یا میوه و جز آن؟ مواد مفید و لازم برای سلامتی روزبه‌روز به علّت گرانی از سفره‌ی ایرانیان حذف می‌شوند و نان پرکننده‌ی جای خالی دیگر مواد غذایی در سفره‌ی فقراست. این زیادی به خاطر حذف دیگر مواد است نه اسراف و دورریز نان. حالا با گران‌شدن نان این سفره کوچکتر هم خواهد شد و واکنش شکمهای خالی پیش‌بینی‌ناپذیر خواهد بود. این واکنش ممکن است مثل گران‌شدن یک‌شبه‌ی بنزین نباشد و کار به این سادگی رفع و رجوع نشود. پس از بروز قحطی در کره‌شمالی، حکومت آنجا از ضررهای مصرف گوشت برای مردم گفت امّا اینجا از مصرف زیاد نان می‌گویند. نمی‌دانم این شیوه از زندگی را هم ما انتخاب کرده‌ایم یا نه؟

۲ نظر:

  1. سلام
    اگر چنین است که باید صادق و شفاف بود و اگر چنین است که نظر و عقیده هر کسی محترم است بی پرده می گویم
    با تحریم یا بی تحریم ایران ثروتمندترین کشور دنیاست و بیشترین مقدار ارز را ذخیره کرده است.انبارهای متعدد بسیار بزرگ روی زمین و زیر زمین تعبیه کردند که تا چشم کار می کند پر از دلار و طلا است .در داخل و خارج ایران ذخیره دلار و طلای فراوانی دارند.من با اطلاع دقیق می گویم .روایت نیست .دیده شده است.بارها و بارها.حتی فیلمش هم موجود است.
    تمام آن چیزهایی که می بینید و می شنوید دروغی بیش نیست.
    ما هیچ مشکل اقتصادی نداریم .تمام مشکلات اقتصادی خودخواسته و خودساخته است .
    اتاق فکر نظام مصلحت و منفعت حکومت را اینطور می بیند که اکثریت مردم در فقر و گرسنگی و بدبختی دست و پا بزنند .
    برای شورش و خیزش مردم هم نسخه ای جز سرکوب و کشتار ندارند .و البته می بینیم که تا اینجا موفق هم بوده اند.
    گماردن مسولان فاسد ،احمق ، بیسواد ، بی مسولیت ،جنایتکار و غیرمتخصص در پستهای کلیدی همه برای تحقیر و تحمیق مردم است تا این بازی را باور کنند و ناامید و مایوس از پیشرفت و تغییر شوند.
    از طرفی ارباب پوتین همزمان با بالا کشیدن ثروت ما ، حکومت ایران را وارد چالشهای سیاسی و اقتصادی می کند تا وضعیت موجود (عدم ثبات و آرامش و امنیت ایران ) همچنان پابرجا باشد .
    این وسط آمریکا و اسراییل و سایرین ساز خودشان را می زنند و منافع خودشان را تعقیب و تامین می کنند.

    دنیای ما دنیای ثروت و قدرت است.هر چه قدرتمندتر و ثروتمندتر دایره عمل و انتخاب بیشتر .
    ما اسیر فرمانروایانی هستیم که می توانند برای همه چیز ما تصمیم بگیرند .
    اربابان ثروت و قدرت هستند که تعیین می کنند در هر کشوری چه حوادثی رقم بخورد.
    شاید حتی برای حکومت بعدی هم که احیانا تشکیل شود مهره چینی هایشان را کرده اند.

    پاسخحذف
  2. ۱_تصمیم به قطع یارانه کالاهای اساسی از مدت ها قبل گرفته شده و گزارش ها مبنی بر احتمال بحران مواد غذایی از جمله گندم در جهان به دلیل جنگ روسیه علیه اکراین ، مزید بر علت شتاب در اجرای این طرح شده است.
    ۲_صرفنظر از تبعات سختی که قطع یارانه ها برای مردم دارد، اصل اجرای صحیح قطع یارانه،باعث از بین رفتن رانت،افزایش سود کشاورزان و تولید کنندگان و همچنین افزایش بهره وری خواهد شد.
    ۳_از زمان سرکوب خونین سال۹۸،نظام متوجه فساد گسترده اقتصادی و نارضایتی شدید مردم شده و احساس خطر کرده است.از همان زمان زمزمه هایی مبنی بر یک دوره دهساله بستن فضای سیاسی (حتی بین خودی های نظام)جهت انجام اصلاحات اقتصادی شنیده می شد.حتی برخی از اصلاح طلبان در لفافه از قول و قرارهایی مبنی بر سهیم شدن در سفره نظام بعد از این دوره به شرط حمایت از اقدامات نظام و یا حداقل سکوت، سخن گفته اند.
    همانطور که قبلا هم گفته شده،شخص رئیس جمهور و دولت رئیسی عمدا از افراد ضعیف انتخاب شده،تا دولت پنهان بدون مقاومت اهداف خود را پیش ببرد.









    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics