آداب «همسان»شدن

حاشیه بر اخبار -۸۰                                                                       سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

علی مطهّری: سخنان من درباره‌ی تلاش ایران برای ساخت بمب اتم درست منتقل نشد.

- خب علی‌آقا دارد یواش یواش رسم سیاستمداربودن را یاد می‌گیرد ولی این حرف او در صورتی معنی داشت که فقط یک جمله گفته بود؛ نه اینکه کلّی استدلال درباره‌ی تقدّم ساخت نیروگاه بر غنی‌سازی و.. هم گفته باشد.

 

نامه‌ی احسان طبری به دکتر سروش.

- صرف‌نظر از مخاطب نامه، ‌طفلک می‌گوید «همسان‌»شدن از طرف من رخ داده است بگذارید آخر عمری در خدمت باشم، چند زبان بلدم و... . جا دارد این «همسان»شدن هم به فهرست اصطلاحات گفتگوی بین ما و نظام مقدّس اضافه شود.

 

نادر طالب‌زاده: ‌تلویزیون چاره ندارد باید فرهنگ نقد را بپذیریم.

- خدا همه‌ی رفتگان را بیامرزد. یادم نمی‌آید آن مرحوم در تلویزیون هیچ‌وقت جلو شخصی با عقاید مخالف که او را به چالش بکشد قرار گرفته باشد. همیشه در همه‌ی برنامه‌های فرهنگی و سینمایی چند نفر در تأیید فرمایشات هم حرف می‌زنند. نقد یعنی تضارب آرا.

 

رضا کیانیان به سام رجبی: در حکومتی که بر مبنای عقاید شما تشکیل شود،‌ مخالفان خود را به زندان نمی‌اندازید؟ چون گفتید که اسامی آنها را جمع‌آوری می‌کنید برای همان روز.

- تهدید مخالف به یادداشت اسمش برای برخورد در آینده تکرار تجربه‌ی انقلاب ۵۷ است. اگر هر تغییری صورت بگیرد باید با بخشش و فراموشی حدّاکثری باشد امّا اگر در آن حکومت فرضی مخالفان صرفاً زندانی شوند و نه بیشتر باز آن حکومت چندین گام از وضع فعلی جلوتر است.

 

رئیس صداوسیما کاهش مخاطبان این رسانه را تأیید کرد و گفت که همه مقصّریم.

- معمولاً این مسئله تا کنون انکار می‌شد؛‌ این یک قدم رو به جلوست. ببینید کار تا چه حد بیخ پیدا کرده که مجبور به اعتراف شده‌اند. راهکار جبلی هم این است که جوانان مؤمن و انقلابی را بیابیم تا از تجربه‌ی پیشکسوتان استفاده کنند! صداوسیما چند اشکال جزئی دارد که با رفع آن می‌تواند سر پا بایستد:‌ حذف اکثر هنرها از جمله موسیقی و نمایش بخش محدودی از هنرمندان مورد تأیید، حذف بخش عمده‌ای از حضور زن در جامعه (حتّی با معیارهای حکومت فعلی)، حذف چهره‌هایی که در خود صداوسیما به درجه‌ی تأثیر‌گذاری می‌رسند (امثال فردوسی‌پور)، حذف منتقد سیاسی،‌ اجتماعی، ‌دینی،‌ حذف تضارب آرا در زمینه‌های گوناگون و چند حذف ناقابل دیگر. رسانه‌های فارسی خارج کیفیّت متوسّطی دارند ولی نبود هزارویک‌ خط قرمز جعلی باعث شده که دستشان برای پرداختن به مسائل بازتر باشد و صداوسیما را در هر زمینه‌ای به سادگی پشت سر بگذارند.

  

پیشین: چکیده‌ی سیاست خارجی نظام

۱ نظر:

  1. جای تعجب بود که زمان بیماری و مردن طالب‌زاده رسانه‌ها درباره ترور بیولوژیکش چیزی نگفتند ولی زنش وقت تدفین جور همه را کشید :))

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics