هاشمی ۹۲

                                                                                                يكشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ 
  
  
۱- آمدن هاشمی یک حسن بزرگ داشت و آن هم جلوگیری از آمدن خاتمی بود. خاتمی که در طول چهارسال گذشته به طور غیررسمی حتّی از کشور هم خروج‌ممنوع شده بود خیلی خوش‌خیال بود اگر فکر می‌کرد می‌تواند رئیس جمهور شود. هم او و هم تمام دعوت‌کنندگان از او را عرض می‌کنم. من نام خاتمی را «آقای برآیند» گذاشته‌ام؛ یعنی تصمیم او همیشه برآینده تمام خواسته‌ها، فشارها، همراهی‌ها یا ممانعتهاست که این هم خوبست و هم بد. هم خوبست چون به همه گوش می‌کند و هم بد چون وقتی پای برخی ممانعتهای خاص در میان باشد تسلیم است. حتّی این بار هم فکر می‌کنم که مخالفت موسوی خوئینی‌ها –پیش از آمدن هاشمی- در نیامدن وی مؤثّر بود. سه نکته در همین زمینه: 

 
الف: بعضی سخنان خاتمی مانند اینکه «نمی‌گذارند کسی بیش از آن چه می‌خواهند رأی بیاورد»، شاید اوّلین کلام نه چندان پوشیده‌ی وی درباره‌ی وضعیّت انتخابات در ایران بود. سیّدمحمّد طیّ این چند روزه حرفهایی زد که پیش از این نزده بود و این خوبست. 
 
ب. برای اینکه بدانیم و ببینیم که آیا وضع فعلی شایسته‌ی ماست یا نه، بررسی دلایل دعوت‌کنندگان از خاتمی را پیشنهاد می‌کنم. اگر پژوهشگری پیدا شود و مجموع نامه‌ها و نوشته‌ها را بررسی کند به نظرم به یأس نسبی برسد. اینها استادان و فرهیختگان ما بودند و هستند. غرض اینکه ادّعایی بیش از آنچه حقّ ماست نداشته باشیم. در ضمن، گرچه میدان سیاست و اجتماع با آزمایشگاه علوم تجربی تفاوت می‌کند ولی بد نیست این دوستان هم به کارنامه‌ی خود نگاهی بیفکنند. اسب تروای اصلاح‌طلبان این بار واقعاً شوخی شوخی نزدیک بود به میان سبزها بیاید و آنان را از هم بپاشد. 
 
ج. سایت سبزی مانند جرس با وبلاگی مانند ایمایان این تفاوت را دارد که پوشش دهنده‌ی عمده‌ی نظرات متفاوت درون جنبش است. من آنچه می‌خواهم می‌نویسم و به آنچه نزدیک به خود می‌بینم پیوند می‌دهم امّا رفتار سایتی که قرار است نگاهی شامل داشته باشد باید جز این باشد. پوشش‌ندادن اخبار مخالفان دعوت از خاتمی، انعکاس ضعیف نوشته‌های چون‌وچراکنندگان به همراه نقد فوری از نامهای مستعاری که هیچ‌گونه پاسخگویی ندارند، جهت‌گیری آشکاری بود. اگر قرار است برای آینده‌ی ایران ادّعایی داشته باشیم خوبست آن را در منش و روش خود از همین حالا نشان دهیم. 
 
۲- درباره‌ی هاشمی یکی از دو شرطی که پیرامون خاتمی گذاشتم تا حدی حل شده است. او تنها کسی است که با شخصیّت حقیقی خود که فراتر از هر پست اجرایی است می‌تواند در برابر زیاده‌خواهی‌های رهبر بایستد؛ البتّه تا حدّی. امّا وی در سال ۸۴ و پس از انتخاباتی که ما چیز کمی درباره‌ی آن می‌دانیم نامه‌ای نوشت و شکایت به درگاه خدا برد. حالا چه اتّفاقی افتاده که فکر می‌کند مجبور به نوشتن شکایت‌نامه‌ی دیگری نخواهد شد. همین پرسش را می‌توان از خاتمی کرد که چندی پیش گفت «نمی‌گذارند...». شاید تأیید صلاحیّت معجزه‌آسای مشایی بتواند کورسوی امیدی باشد که از شکاف بین دولت و رهبر، کس دیگری بتواند وارد شود امّا قراین خلاف این را نشان می‌دهد.  
 
۳- درباره‌ی هاشمی می‌گویند که وی پایگاه مردمی چندانی ندارد...الخ. خوبی و بدی سیاست در حال و هوای بهاری آن است. کرباسچی یک روز در دادگاه قهرمان است و فردا پس از نوشتن عفونامه، ترسویی بزدل. اگر می‌خواهید تفاوت هاشمی کنونی را با هاشمی دیروز ببینید آخرین نماز جمعه‌ی او را با نمازجمعه‌های پیش از رخداد سبز مقایسه کنید. آن هاشمی که دست‌دردست رهبر دارد و هزار جور شایعه درباره‌ی خانواده‌اش هست با آن هاشمی که رهبر ناخواسته در خطبه‌ی خرداد به او آبرویی کم‌نظیر داد فرق می‌کند. آن هاشمی که نامه‌ی «بیل و پیل» را می‌نویسد و فرزندان او به زندان جمهوری اسلامی می‌روند، اگر انتخابات سالم باشد حتماً بخت پیروزی خواهد داشت امّا چه کنیم که این «اگر» بدجور مانع است.  
  
 به انتظار روزهای دشوار پیش رو می‌مانیم. 
 
پ.ن: سخنان اخیر رهبر نظام را درباره‌ی نژاد وحشی غربی‌ها حتماً خوانده‌اید آن هم درست زمانی که یک مربّی فوتبال به دلیل توهین نژادپرستانه به شدّت در افکار عمومی محکوم شده است. زمانی ما به امثال این حرفها که از دهان متوهّمانی چون زنده‌یادان قذّافی و صدّام حسین بیرون می‌آمد می‌خندیدم. این سخنان جواهر است و چیزهایی را به تمام کسانی که به او بیهوده امید بسته‌اند یادآوری می‌کند.
پ.ن ۲: در دیدار اخیر برخی نخبگان با رهبر ابتدا ولایتی سخنرانی کرده است. اطرافیان رهبر نيز به بعضی آشنایان گفته‌اند که «گرچه آقا فقط یک رأی دارند امّا نظرشان به دکتر ولایتی است» صرفاً جهت اطّلاع عرض کردم.

۱۲ نظر:

  1. به نظرم هر کس خود را فعال سیاسی می‌داند باید ان‌قدر مخش را کار بیاندازد تا راهی برای پیش‌گیری از تقلب بیابد. این « اگر » بدجوری دمار از روزگار مردم درخواهد آورد. چون این بار فکر نکنم حال و حوصله اعتراض هم داته باشند و همه‌ شکست می‌شود انفعال و ناامیدی.

    پاسخحذف
  2. بد جور مانع پیروزی یا بد جور مانع شرکت در انتخابات؟
    !!

    پاسخحذف
  3. فرد فرهیخته ای سال بعد از دوم خرداد که نیروهای اصلاح طلب سعی در تخریب هاشمی داشتند به من گفت که رفسنجانی یکی از ارکان و ستون های نظام است و وجودش برای حفظ تعادل لازم است. ولی نیروهای اصلاح طلب خیلی روی خاتمی حساب باز کرده بودند و فکر می کردند که او به وعده هایش عمل خواهد کرد ولی غافل از آنکه مانند ابو موسی اشعری انگشتر خلافت را به دست معاویه خواهد کرد. نتیجه اینکه نیروهای اصلاح طلب از اینجا رانده و از آنجا مانده شدند! نه تنها خامنه ای را مهار نکردند بلکه رفسنجانی را هم از دست دادند! این ضربه هولناکی بود که تنها از سر اعتماد به وعده های دروغین خاتمی به رفسنجانی وارد آمد. از آن به بعد قدرت رفسنجانی رو به افول گذاشت

    پاسخحذف
  4. ما باید به عقاید کسانی که انتخابات را تحریم می کنند نیز احترام بگذاریم. آنها زمینه ای برای اطمینان ندارند و حق هم دارند. آنقدر سر این انتخابات رودست خورده اند که جلب اعتماد دشوار است. شاید هم راست بگویند و رفسنجانی هم از گردونه خارج شود و ما هم به آنها بپیوندیم

    پاسخحذف
  5. با ورود رفسنجانی انتخابات فرمایشی تبدیل به یک جنبش اجتماعی گسترده خواهد شد.

    پاسخحذف
  6. رفسنجانی سیاست مدار زیرکی است فقط حیف که کمی خود خواه است! این حرکت نیم ساعت به آخر او حرف نداشت! دست و پای خامنه ای را دقیقا توی حنا گذاشت. چون خامنه ای الان دو سه ماه است که چشمش به حرکت رفسنجانی بوده است و روز آخر هم عقربه های ساعت از 12 گذشت دیگر خیالش راحت بوده که او برای ثبت نام نمی رود! ناگهان در دقایق پایانی ناگهان عبا را پوشیده و به عفت گفته من می رم سر کوچه ماست بگیرم! و از آن طرف بدو بدو خودش را به وزارت کشور رسانده و ثبت نام کرده است

    پاسخحذف
  7. از قضا من موضع سایت جرس را در این موضوع به دقت زیر نظر داشتم و تقریبا میتوانم به قاقطعیت بگویم حجم مطالبی که به دعوت از خاتمی اختصاصی داشت و مطالب مخالف برابری می کرد. حتی در مورد دیدم که مطلبی را با اسم مستعار در ستون برگ در مخالفت با خاتمی منتشر کرده بودن که مطلبی بود قوی .به نظرم برای اثبات نظراتمان باید کمی بیشتر دقت کنیم و بماند که گویا هر کی هر چی بد و بیراه داره باید نثار جرس کنه شاید اعتباری بیابه که البته منظورم مشخصا شما نیتسین

    پاسخحذف
  8. هاشمی به شخصه رایش به تقریبا به اندازه بقیه نامزدهاست ولی به قول دوست ناشناسم همه با هم این انتصابات رو به جنبش دیگه ای تبدیل میکنیم و یادمون نره که اگه به حرف تحریم چی های 88 گوش میکردیم الان در خوش بینانه ترین حالت !!!!تازه میرسیدیم به داستانهای 88 و جنبش سبز شاید تازه متولد میشد(البته شاید)
    و انصافا یادمون نره در شرایطی که خاتمی صراحتا گفته کاری از دستش بر نمیاد فقط هاشمی میتونه وضعیت رو بهبود بده و لا غیر...
    به امید سربلندی تمامی ایرانیان از هر دین و قوم رنگ....آمین

    پاسخحذف
  9. متأسّفانه هيچ كس به فكر سلامت انتخابات نيست. «اگر»ی كه نوشتی جواب درست و درمان ندارد. هرچند هاشمی هم شايد بی‌گدار به آب نزده است. مخالفت برادر رهبر با او به تنهايی به اندازه همان خطبه برايش رأی می آورد. امّا «اگر»...!

    پاسخحذف
  10. اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاده وما اکثرا به دنبال کشف پشت پرده جریان هستیم که کاملا هم طبیعیست.

    ولی شاید بهتر باشد نیروهایمان را در مسیر بهره‌برداری از این موقعیت بکار گیریم تا چگونگی بوجود آمدن آن!

    ما به خود می‌بالیم که ایرانیان مغز متفکرند. پس مغزهایمان را بکار بیاندازیم و ابتکارهایی را ابداع کنیم که دست بردن به آرا را غیرممکن ویا حداقل سخت کند.

    پاسخحذف
  11. agar in mardom baz gool wali faghih ro bokhoran wa paye sandoogh beran harchi sareshoon miad hagheshoone HAMIN!!!

    پاسخحذف
  12. مرتبط با نوشته اسپینوزا
    سه‌شنبه ۱۴ مهٔ ۲۰۱۳

    شاه کار بود
    بنده هم امیدوارانه چشم به راه نه تنها جدال ایشان برای تایید صلاحیتشان ، بلکه ورودشان به استانهایی که در انتخابات گذشته از آن سر باز زدند ، هستم
    باشد که با این با این چونان حرکآتی نه تنها از خبط گذشته تبری جسته بلکه کوی سوی امیدی به آرای خاکسترییمان بدمند
    ان شا الله
    ...
    باید منتظر بازی هاشمی بود...
    و تنها چند ساعت باقیست

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics