ده پاسخ به رهبر

                                                                                                      چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ 
  
  
به یاد شلر فرهادی و در پاسخ به این پرسش رهبر نظام که «یک نظام چرا پیر می‌شود؟» با نظر به نظام فعلی:
   
۱- به کار گیری افراد کم‌سواد،‌ هتّاک و ستیزه‌جو در پستها و تریبونهای مختلف آن هم در صورتی که امکان استفاده از افراد معتدل ِدارای گرایش به نظام و رهبرش وجود دارد.
 
خامنه‌ای پس از چهار سال کار نزدیک با احمدی‌نژاد نظر او را به خود نزدیک دید؛‌ ‌این اشتباه دستکم سه علّت داشت:
 
۲- نداشتن توانایی شناخت افراد به ویژه اطرافیان. آن هم در صورتی که خود دعوت به داشتن بصیرت می‌کرد.
  
۳- حصار اطّلاعاتی حاکم نظام را در جهل و بی‌خبری بگذارد. نمونه‌ی دیگر:‌ رهبر در همان خطبه به خانواده‌ی بسیجیان شهید تسلیت گفت امّا کسی نشانی از این شهدا در دست ندارد.
  
۴- برای حاکم نظام اطاعت از خود مهمتر از هر چیز باشد. رهبر زمانی ا.ن را طرد کرد که برای اوّلین‌بار به شکل علنی رودرروی او ایستاد و گرنه ا.ن پیش و پس از آن یکجور رفتار می‌کرد.
  
۵- تناقض گفتاری و رفتاری حاکم و نظام. همانجا از کسانی که رئیس جمهور را رمّال و دروغگو (و از این نسبتهای خجالت‌آور!) دادند انتقاد کرد امّا بعد منصوبانش تمام آن ادّعاها را در مقیاس گسترده‌تر مطرح کردند.
  
۶- نشناختن جوّ بین‌المللی؛ و «مردم»ی که ادّعا می‌شد برعکس حکومتها طرفدار رهبر نظام هستند. بازگشت احمدی‌نژاد از مصر و گفته‌هایش در مورد اینکه مجبور بود برای رفع سوءتفاهم مصریها پس از خطبه‌ی عربی رهبر به آنان توضیح دهد که منظورش دخالت در امور مصر نبوده،‌ خود بیانگر ژرفای بصیرت رهبر است.
  
۷- خودسری نیروهای امنیّتی. دختری پس از امضای تومار اعتراضی به رهبر بازداشت می‌شود و سپس خودکشی می‌کند. امثال این خبر را کم نداشته‌ایم. این نه درباره‌ی ابوغریب است و نه گوانتانامو.
  
۸- اظهارنظرهای غیرتخصّصی درباره‌ی همه‌چیز. از علوم اسلامی انسانی خبری که نشد هیچ،‌ دو تن از حوزویان و دانشگاهیان بلندپایه‌ی نزدیک به رهبر از آن انتقاد کردند (جوادی آملی و رضا داوری)
  
۹- اظهارنظر آمرانه و نسنجیده پیرامون حریم شخصی افراد. دعوت به افزایش جمعیّت حتّی همراهی دکتر مرندی نزدیک به رهبر را در پی نداشت. بالارفتن سنّ جمعیّت و کاهش زادوولد واقعیّت است امّا راه چاره‌اش استغفار علنی و بستن راه‌های جلوگیری نیست.
  
۱۰- شکست در تأمین معیشت مردم. اقتصاد مقاومتی شکست خورد. اگر این شکست را به پای دولت وقت بگذاریم،‌ مبارزه‌طلبی و گفتن اینکه «ما را از تحریم نترسانید» باید به پای رهبر نوشته شود.
    

۳ نظر:

  1. جمهوری اسلامی از کار افتاده است - رضا تقي زاده
    http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/archive/2014/january/07/article/-5ef05470d1.html

    پاسخحذف
  2. شنیده‌ای دوره امام خامنه‌ای پژوهی برگزار می‌کنند؟ فکر کنم شما یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای تدریس در آن باشی ; )

    پاسخحذف
  3. بگو مث شیخ صادق باهاس حقوق یه استاد تمام وقتو بهم بدین و گرنه نمیام :))

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics