طوسی‌گیت -۲

                                                                                                  یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶
   

۱- ناصر نقویان گفته که «همه‌ی ما در خلوت‌ خطاهایی کرده‌ایم و خدا پرده پوشی کرده است. شما هم مثل خدا ستّار باشید و آبروی افراد را نبرید». این توصیه خیلی خوب است ولی آیا سعید طوسی در «خلوت» این کار را کرده است؟ بگذارید دو مثال بزنم:

الف. مردی در خلوت با زنی به طور غیرمشروع رابطه بر قرار می‌کند.
ب. مردی در خلوت زنی را مورد آزار جنسی قرار می‌دهد.

هر دو عمل در خلوت انجام شده ولی اوّلی با رضایت طرف است و هر دو فقط گناه کرده‌اند ولی مورد دوّم تجاوز به حریم خصوصی و خلوت دیگری است. عمل طوسی کدامیک از این دوست؟ کسی که نوجوانی را آزار جنسی دهد و او هم شاکی باشد باید آبرویش را حفظ کرد؟ اگر به شکایتش رسیدگی نشود، نباید دستگاه قضایی را زیر پرسش گرفت؟ اگر خبر بیاید که از «بیت» برای فیصله‌دادن پرونده‌ی قاری مشهور نامه رسیده نباید اعتراض کرد؟ اگر صدای خود قاری موجود باشد که «رهبری خودشان گفتند که موضوع را جمع کنید» نباید عدالت چنین کسی را زیر سؤال برد؟ تکلیف نوجوانانی که آسیب دیدند و خانواده‌هایشان چه می‌شود؟

۲- رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته است که مسئله‌ی سعید طوسی ارزش پیگیری ندارد و مصداق بارز اشاعه‌ی فحشاست. من پیشتر نوشتم که قرآن در این  باره چه می‌گوید. این شخص به تعبیر خود قرآن، قرآن را عضین (پاره پاره) کرده است چون «لایحبّ الله الجهر بالسّوء» را دیده ولی «الّا من ظلم» را ندیده است. بحث فقط پیرامون عمل این شخص نیست، بحث از عدم رسیدگی به شکایت شاکیان است آن هم در حالی که قاضی حیدری در ابتدا او را مجرم دانسته بود ولی بعد که پای اعمال فشار به میان آمد ناگهان موضوع عوض شد.

۳- سروصدای فضای مجازی هم بهانه‌ای برای تقابل نادرست با آن شده است. مدیرمسئول «جوان» نوشته که «طوسی بهانه است،‌ اصل نظام نشانه است. اگر طوسی بخشیده شود خواهند گفت که اعمال نفوذ شد و اگر اعدام(!) شود می‌گویند حقوق بشر را زیر پا گذاشتید.» فقط همین دو گزینه جلو رو نیست و کسی برای آزار جنسی، خواهان «اعدام» او نیست. مجازات مشروع و معقول در زمان خود می‌توانست کار را به اینجا نکشاند. مایه‌گذاشتن از «اصل نظام» هم به هر بهانه‌ای گرچه در کوتاه‌مدّت مفید است ولی آرام آرام وقتی از اعتراض به یک حکم دادگاه تا تجمّع صنفی تا هر عمل منتقدانه‌ی دیگر تقابل با «اصل نظام» تلقّی شود به تدریج همه را به این نتیجه می رساند که انگار «اصل نظام» اشکال دارد. آن زمان -که خیلی هم دور نیست- جایی برای تأسّف باقی نمی‌ماند. 

۵ نظر:

  1. حکایت نظام و برچسب برانداز است. به هرکس انتقاد کرد گفتند برانداز حالا خیلیها می گویند معترض نیستیم براندازیم!

    پاسخحذف
  2. واقعا شورش را که در آورده بودند، باید گفت دریای نمک است که به حلق ما فرو می کنند آقایان.

    ما بالاخره به این نتیجه باید برسیم که در قانون اساسی جدید "برانداختن اصل نظام" عملی قانونی باشد (که البته با فرایند قانونی تعریف شده اعمال شود). یعنی نه تنها رهبر یا رئیس جمهور یا هر کسی دیگری که به هدف سواری بر ملت هدایت امور را به عهده می گیرد نباید مادام العمر باشد، باید اصلی در قانون بگنجد که هر ده سال رفراندوم تعیین "نظام" برگزار می شود و مردم مخیر می شوند بین این قانون اساسی و قانون اساسی های رقیب انتخاب کنند.

    اصلا من پیشنهاد می دهم که تغییر نظام هر ده سال اجباری باشد و هر کسی از نظام موجود حمایت کند از کار بر کنار شود.

    این یک، و دو اینکه، من پیشنهاد می کنم که در قانون اساسی جدید، هر کسی که رهبر یا رئیس جمهور
    یا وزیر و وکیل یا دادستان کل یا رئیس قوه انتظامی یا سپاه یا اطلاعات یا قوه قضاییه شد، برای مدتی (متناسب با نوع مقام)، مثل ۱۰ سال برای رهبر، ۴-۸ سال برای رئیس جمهور و ۲ سال برای نمایندگان و وزرا، به زندان برود و همچنین مخصوصا برای دادستان کل و رئیس قوه قضاییه تا کمتر از ۱۰۰ ضربه شلاق که حد شرعی رعایت شود تعزیر شود. بدینصورت اگر خدای نکرده آبروی مخالفی یا معترضی یا
    منتقدی را با جاسوسی از زندگی شخصی اش ریخته باشند، یا دستور به حمله به پارتی ملت شبانه داده باشند یا دستور داده باشند که گشت ارشاد اینکه پسر و دختری که در پارک دست در دست هم راه می روند را بازداشت کنند، خلاصه اگر یکی از این کارهایی که "اشائه فحشا" و "زدن اصل نظام" است را انجام بدهند تقاص آنرا همینجا به سرعت پس می دهند. حیف و میل ها و نامدیریتی ها و اختلاس ها و ناداوری هاو دخالت های نابجا در کار قضات به اسم سیاست و نظام هم تا حدودی با سقوط هر ۱۰ ساله نظام جبران می شوند. آخر اینکه اینطور واقعا شیفتگان خدمت به سر کار می آیند نه تشنگان قدرت، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چه کنیم با اینها دیگر!

      ولی جدا فکر خوبی نیست؟‌ اگر اجرایی می شد عالی بود تا صد سال نشاط و شادی مردم تضمین شده بود. تصور کنید هر ده سال یه ۲۲ بهمن -یه ۲ خرداد- یه ۲۵ خرداد، یه انقلاب بدون اعدام (ولی با زندانی رفتن یه عده از حکام سابق که دل مردم خنک بشه)، همه اش قانونی، و تازه بدون استرس تقلب و شهید و حکومت نظامی و اینها. ;)

      حذف
  3. مهمترین نقطه ضعف نامه کروبی, حملات کروبی به شخصیت حقیقی خامنه ای است. او به جایگاه حقوقی خامنه ای حمله نمیکند. او حتی عمام راحل را میستاید. وقتی مردم گفتند "مرگ بر خا منه ای" نامه کروبی نه جایگاه ضرورتی و نه جایگاه کفایتی دارد.

    پاسخحذف

لطفاً نظرتان همراه با انتخاب یک نام و رعایت اخلاق باشد.

Real Time Web Analytics